Da blev jeg døden

Lindhardt og Ringhof Læseklub på Facebook her
 
Hvis nogen for et par måneder siden havde sagt, at jeg i oktober ville læse en bog om Niels Bohr og atombomben, så havde jeg rystet på hovedet. Men pludselig sad jeg med næsen begravet i en bog, som jeg ikke kunne slippe.
 
Gennem bogen får vi bidder af teorier og fakta, hvordan en atombombe udvikles - alt fra spaltning til pindsvin, og det tog noget tid, indtil jeg indså, at vi bliver præsenteret for noget viden, jeg på forhånd ville have afskrevet som langhåret og kedelig. Jeg vidste godt, at Niels Bohr var en af atombombens skabere - men ikke, at Winston Churchill ikke stolede på Niels Bohr. Man snuser lidt til det dilemma at lave et videnskabeligt gennembrud i fredens navn, som samtidig kan være altødelæggende. Det afhænger af, hvem der besidder den viden og, hvordan den bruges. Vi begynder pludselig, at mistænke flere for måske at være spioner, der indsamler viden for russerne - hvem kan vi egentlig stole på?
 
Det var en 10 år gammel ide og research via 30 bøger - emnet er ekstremt veldokumenteret - som Steffen Jacobsen har haft bag bogen. "Gode bøger skriver sig selv" sagde forfatteren til et arrangement. Jeg synes, at det var et interessant træk at introducere David Adler som Niels Bohrs familiemedlem og assistent til historien - vi ser Niels Bohr og Oppenheimer lidt fra sidelinjen, mens vi samtidigt befinder os i inderkredsen omkring videnskabsfolkene.

Mød forfatteren arrangement i Tranquebar Rejseboghandel

- Har du nogensinde hørt om et våben, der ikke blev brugt efter hensigten? Det har jeg ikke.
Citat fra: Da blev jeg døden 


Da blev jeg døden får ⭐️⭐️⭐️⭐️ (5 af 5 - følger GoodReads rating)



Original titel: Da blev jeg døden
Forfatter: Steffen Jacobsen
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sprog: dansk
Udgivet: 7. september 2017




Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Blindtunnel

Når tiden går i stå