At sørge for sine



Dansk Titel: At sørge for sine
Original titel: Sörja fôr de sina
Forfatter: Kristina Sandberg
Forlag: Modtryk
Sprog: dansk (oversat fra svensk)
Udgivet: 3. november2017

Maj er hjemmegående med lille Anita og er konstant underlagt hendes indre stemme: Gør jeg det godt nok? Gør jeg det rigtigt? Samtidig bliver hendes mand, Tomas, behandlet for alkoholisme - de fleste er klar over, at han kæmper med problemet, men alligevel bliver det pakket ind i vat og fylder i deres forhold.

Det er jo det jeg siger, svarer Ragna, men vi må da være enige om hvilken sygdom han skal have.
 
Hendes evige bekymring om at slå til, fremmedgør hende også overfor nogle mennesker og flere vil hende ikke rigtigt. Det hjælper ikke just på selvtilliden og troen på andre mennesker.
 
 
 
Sjældent har jeg haft så svært ved at bedømme en bog. Men tror det skyldes, at den er lidt "tæt på". Jeg er hverken mor og ej heller væk fra arbejdsmarkedet. Men jeg er vokset op med en hjemme-gående mor. Hun arbejdede efter, at begge mine brødre blev født (10 og 12 år før mig) - men blev hjemmegående efter, at jeg så verdens lys. Kan genkende en del af min mors bekymringer om ikke at slå til, selv om hun sjældent ytrede dem højt. Hun valgte endda at være hjemmegående på et tidspunkt, hvor de fleste mødre var på arbejdsmarkedet - jeg kan ikke erindre andre jævnaldrene, hvor moren var hjemme.

Ved, at svenskerne har haft et anderledes forhold til alkohol end danskerne, så derfor forbavser det mig ikke, at Tomas alkoholisme bliver beskrevet på den måde med tabu undertoner. Jeg søgte for nogle år siden job i det nordlige Sverige - her blev jeg frarådet at nyde et glas vin til en middag på ugedage: nogle ville måske tage kontakt til Blå Kors på ens vegne. Omvendt var det en helt anden sag, hvis man blev plakatfuld i weekenden, for der var det ok at slå til Søren

Bogen er andet bind i en trilogi - jeg sprang på 2'eren med det samme, men skulle måske have startet på 1'eren, som rent faktisk ligger på min læsehylde. Der er undertoner til handlingen før "At sørge for sine", som måske vil få mig til at se anderledes på denne bog. Det må komme an på en prøve, for jeg er ikke afskrækket fra at læse 1'eren - ej heller 3eren når den en gang forelægger på dansk.
 
Ja det er en bog om en hjemmegående husmors liv i 1940'erne og 1950'ernes Sverige, men den er velskrevet og man kan ikke lade være med at læse videre.

At sørge for sine får ⭐⭐️⭐️⭐️ (4 af 5 - følger GoodReads rating)




Jeg har modtaget et anmeldereksemplar fra forlaget MODTRYK. Anmeldelsen er mine egne ord/
mening om bogen

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween