Maestro


Da jeg hørte om seriens 2'er HJERTEKNUSER, så besluttede jeg mig for at starte med den første bog, så turen gik til biblioteket. Har prøvet at hoppe ind i serier før for, efter min mening, altid at føle, at man måske fik en endnu bedre læseoplevelse med at have været begyndt fra starten.  Bogreolen takker mig nok, da den for længst har forvist nyankomne bøger til diverse bogstakke rundt i lejligheden. Det blev dog til det virtuelle bibliotek, da jeg ikke var hjemme ... jeg foretrækker den trykte bog til hver en tid ... men afviser heller ikke at e-bøger kan være et godt supplement.

Vi møder journalisten Viljar Ravn Gudmundson, der bestemt ikke har styr på sit liv - selv karrieren kunne godt bruge en ny historie for at overleve. Haugesund, Norge virker som en kedelig provinsby, der er ved at falde i søvn. Der dumper mildest talt en historie på hans skød, da han modtager breve med ledetråde i forbindelse med nogle mord. Men hvorfor lige ham?

Han kalder sig selv Maestro og er dirigenten bag det hele. Det er hans dirigentstok, der får instrumenterne til at udføre værket. Men hvem er Maestro?

Jeg er tilfreds. Hver eneste lille sekvens går som beregnet. Musikstykket begynder at tage form. Ikke en eneste falsk frasering. Små ændringer i kompositionen hist og her. En pauke i stedet for et bækken. Jeg nyder følelsen. Ikke det at dræbe, det er jo en nødvendighed. Men det at skabe.


Politiledelsen henter hjælp fra Oslo, hvilket ikke helt falder i god jord hos de lokale efterforskere. Lotte Skeisvoll er på sagen og sammen med Viljar prøver de at finde ud af, hvad der foregår.

Siderne bladrer næsten af sig selv, mens man forsøger at gætte, hvem Maestro er - Geir Tangen nævner bøger og serier, hvilket kun fremkalder associationer, som vi som læsere bliver hevet mere ind i historien. Godt 2'eren ventede bagefter, for vil gerne vende tilbage til Haugesund i bøgernes verden.


MESTRO fortjener  ⭐️⭐️⭐️⭐️ (4 af 5 - følger GoodReads rating)

Original titel: Maestro
Forfatter: Geir Tangen
Forlag: Modtryk
Sprog: dansk (oversat fra norsk)
Udgivet: 31. januar 2017


Anmeldelsen er mine egne ord om min læseoplevelse - citatet fra bogen er brugt for at fremhæve oplevelsen gennem morderens øjne. Bogen er lånt på @reolen, der er det gratis virtuelle bibliotek. Der er ingen betaling eller goder involveret med denne anmeldelse.



Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween