Bedemandens datter

Bogmærket til venstre fulgte med boglånet, det til højre er fra en bogmesse i 2016.

Original titel: Bedemandens datter
Forfatter: Sara Blædel
Forlag: People's Press
Sprog: dansk
Udgivet: 10. juni 2016
Gode råd er dyre, når man opdager, at man er kommet hjemmefra uden læsestof - efter 15 års regelmæssig gang på Rigshospitalet ved jeg, at ventetiden kan være laaaaang. Så kom jeg i tanke om, at de har et bibliotek lige ved hovedindgangen og, der stod læsestoffet bare og ventede på mig. Jeg fik læst en god bid inden, at jeg blev kaldt til lægen.

Jeg har læst alle  Sara Bladels bøger om Louise Rick og vidste ikke helt, hvad jeg kunne forvente af Bedemandens datter, da den jo følger en helt anden person, Ilka. Mine bange anelser blev gjort til skamme, da Ilka er et anderledes men godt selskab.
Hun er mærket af, at faren vendte familien ryggen da hun var barn for at bosætte sig i USA. Man mærker den tomhed, det er, når man som ikke-voksen-endnu mister et familiemedlem på den måde og, man står tilbage med en masse ubesvarede spørgsmål og vedkommende måske er højt på en piedestal i ens tanker. Det rørte noget i mig, da det for mit eget vedkommende drejer sig om en meget ældre bror, da jeg lige var blevet teenager.
Ilka's far havde et bedemandsfirma, som han efterlod til Ilka og hendes mor, da han drog ud af deres liv. Da de hører fraham igem, er han gået bort og efterlader sig endnu engang et bedemands firma - denne gang i den amerikanske by Racine.
Man er med i Ilka's tanker, som myldrer: Hvordan skal hun håndtere bedemands firmaet i Racine? Farens nye familie i USA, vil de acceptere hende? Hvorfor forlod faren egentlig Danmark?

Der bliver åbnet lidt op for farens motiver til at forlade dem, men jeg mangler et eller andet. Måske er det derfor, at Sara Blædel har meldt ud, at hun har 3 bøger i hoved om Ilka (inkl. denne)? Jeg kunne se nogle af grundene for mig, dadet minder lidt om mit familie medlems mønster - ser frem til at se Ilka's voksenbillede af faren efterhånden, som hun finder ud af mere.

Bedemandens datter får ⭐️⭐️⭐️⭐️ (4 af 5 - følger GoodReads rating)





Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Blindtunnel

Når tiden går i stå