Nordhavet


Eget foto

Der er fortællere og, så er der FORTÆLLERE. Siddstnævnte er af den kaliber, der får dig til at se, lugte, høre og føle dig et med det sted, du får beskrevet. Forfatteren Ian McGuire hører med hans Nordhavet til den gruppe.
 

Måske er jeg allerede forhåndsindtaget, da jeg både er sejler selv og har arbejdet med skibe/søfolk i rigtig mange år. Men når jeg selv har været til søs uden land i sigte og dermed begrænset adgang plads/faciliteter, så har jeg ikke kunne lade være med at tænke på fortidens forhold til søs.
 
Men det løber allerede koldt ned at ryggen på en, når man på de første sider i bogen stifter bekendtskab med et af hvalfanger skibet VOLUNTEERs besætningsmedlemmer, Henry Drax, som begår bestialske mord inden afsejlingen. Den nye skibslæge Patrick Sumner, som vi ved har kæmpet for britterne i Indien og virker som om, at han flygter fra noget. Ikke engang kaptajn Brownlee synes at spille med helt rene kort. Når skiibet først er til havs, så må de klare sig selv.
Foto: Modtryk (Facebook og Instagram)

Normalt nævner jeg ikke de boganmeldelser, som aviserne har bragt – men her er en undtagelse. Endda fra en anmelder, som en del ved, at jeg normalt ikke er helt enig med fra Politiken: ”Skidespændende hvalfangersejlads med mord om bord .... ”Nordhavet” er ikke for sarte sjæle”
 
 
Nordhavet navigerer sikkert ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ hjem (5 af 5 - følger GoodReads rating)
Titel: Nordhavet
Original titel: The North Water
Forfatter: Ian McGuire
Forlag: Modtryk
Sprog: dansk (oversat fra engelsk)
Udgivet: 31. august 2018
 
 
 
Jeg har modtaget et anmeldereksemplar af Nordhavet fra forlaget MODTRYK. Anmeldelsen er mine egne ord/mening om bogen.

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween