En hustrus hævn

Reklame – anmeldereksemplar
 

Kender du det – man sidder og zapper rundt på tv og ser nogle gange de mest besynderlige programmer? Besynderligt, fordi en dokumentar for eksempel fortæller om noget, man ikke i sin fantasi troede eksisterede.  Variationen xylophagia af lidelsen pica – se mere her.
 
Og hvorfor tænker jeg nu på det?
 
Var lige begyndt at læse EN HUSTRUS HÆVN af Sara Paborn om den pensionerede bibliotekar Irene Husvig, da jeg på side 7 læste om Irenes første møde med en bog og kom i tanke om tv-programmet. Det er en morsom beskrivelse, der fik mig til at klukgrine, men pludselig forekom dokumentaren på tv ikke så besynderlig. Det skal lige understreges, at forfatteren ikke nævner lidelsen med navn – og Irene kan ikke dignoticeres med lidelsen, når den kun forekom en enkelt gang.
Når vi møder Irene, har hun besluttet sig for at fortælle om, hvordan hun egentlig blev enke: hun forgiftede sin mand.
Kender til nogle ægteskaber, hvor den ene part resignerer med et ”X får ret og, jeg får fred” – nogle er gået i opløsning, mens andre har været livslange.  Men hvad er det egentlig, der får en person til at tage den beslutning, for er det blot en undskyldning for laissez-faire? Eller er det en kærlighed til den anden, som man vil gå langt med krompromisser for at bevare?
Da Irenes mand først tager hendes hyggelige hjørnet med bøger fra loftet og putter bøgerne i papkasser i kælderen for at inddrage pladsen til hans interesser... og så seneree bare smider kasserne med bøgerne ud uden at have inddraget Irene. Allerede der villle jeg have protesteret mere end højlydt – endda havde forladt ham.
Det er en lidt bittersød fornemmelse at grine over en person, der har det skidt i et ægteskab, men forfatteren har jo givet ordet til Irene, der selv beretter sin historie, hvor vi får hendes irritationer ind under huden.. og Irene er måske lidt speciel.... på den fede måde.
God underholdning til en trist efterårsdag ⭐️⭐️⭐️⭐️ (4 af 5 - følger GoodReads rating)
 
Titel: En hustrus hævn
Original titel: Blybröllup
Forfatter: Sara Paborn
Forlag: Modtryk
Sprog: dansk (oversat fra svensk)
Udgivet: 25. september 2018
 
Jeg har modtaget et anmeldereksemplar fra forlaget – anmeldelsen er mine egne ord.

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Blindtunnel

Når tiden går i stå