Stephen King


Arrangement: Vær meget bange - En aften i Stephen Kings verden - Hovedbiblioteket, København
 
 
I anledning af Stephen Kings kommende 70 års fødselsdag havde Hovedbiblioteket i torsdags arrangeret en aften med indlæg fra Jakob Levinsen og Anne-Marie Vedsø Olesen.
 
Jakob Levinsen har oversat Stephen Kings bøger siden Dr. Søvn og er generelt ret velbevandret i hans forfatter verden. Blev lidt overrasket, at han præsenterede Stephen King som en moderne eventyrforfatter (overgangen fra barn til voksen) - men ved nærmere eftertanke giver det ret god mening. Listen af eksempler var lang, men man blev revet så meget med, at noter virkede forstyrrende. Jeg sugede bare til mig.
 
Dengang Stephen King først udgav sine historier, var horror genren opfattet som dårlig smag - nævner man genren i dag, så er hans navn det første, der nævnes. Her griner jeg lidt indeni: jeg har nemlig en kollega, der ikke bryder sig om hans overnaturlige bøger, men hendes lukkede attitude forandrer sig 180 grader, når jeg blandt andet nævner Dolores Claiborne og Misery.
 
Ser Jakob, som en lidt atypisk foredragsholder, da hans kropsignaler var lidt lukket med korslagte arme - men han delte ud af eksempler fra forfatterskabet, der signalerede alt andet end lukkethed.
 
Jakobs favoritter er:
  • IT
  • Christine
  • The Shining
  • Dr. Sleep
  • Dolores Claiborne (den bedste filmatisering efter hans mening)
  • Pigen, som elskede Tom Gordon
Anne-Marie fortalte, hvordan From a Buick 8 har inspireret hende under skrivningen af hendes næste bog Lucie. Bogen On Writing er også en god inspiration, hvor han anbefaler, at man skriver ærligt, så det føles naturligt. Hun er fascineret af Stephen Kings evne til at invitere indenfor ved at starte i virkeligheden og brugen af "ikke for meget - ikke for lidt" i hans fortællinger - dette blev i høj grad understreget af hendes oplæsning fra Dr. Søvn og fra Vækkelse.
 
Anne-Maries favoritter er:
  • Vækkelse
  • From a Buick 8
Spændende aften.

Et lille udpluk af mine Stephen King bøger
 
Jeg læser mest krimier, men jeg har en svaghed for Stephen King. Mit første møde med hans forfatterskab var i 10. klasse (1988), da en klassekammerat mente, at jeg bare måtte læse Brandstifter. Jeg var solgt, og lidt trist over, at Espergærde Bibliotek kun havde et par af hans bøger. Jeg måtte have mere.
 
Den første bog i min samling var Dyrekirkegården og siden er samlingen blev suppleret med mere end 20 bøger og en del er blevet lånt på biblioteket.
 
Jeg er fascineret af de overnaturlige elementer i nogle af hans bøger, hans brug af hans egne fobier til at skabe psykologiske gys, hvor man føler, at det kommer meget tæt på.  Ronald MacDonald klovnen bliver aldrig det samme igen efter mødet med klovnen Pennywise fra IT - forstår godt, hvorfor nogle børn bliver skræmt fra vid og sans, når de ser en klovn, der er malet helt hvid i hovedet. Se bare en hospitalsklovn: de har simple hjælpemidler son en rød næse, noget sjovt tøj og kun meget lidt sminke - de er jo ikke skræmmende klovne. Børn elsker dem.
 
Mine absolutte favoritter er lidt anderledes end de fleste, men jeg holder nu også meget af hans mest populære bøger:
 
  • Rita Hayworth and the Shawshank Redemption (En verden udenfor) fra novellesamlingen Different Seasons
  • Langoliers fra novellesamlingen Four Past Midnight
  • Needful Things
  • Rose Madder

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween