Mercedes-snittet


Det er vel næppe nogen hemmelighed, at jeg godt kan li' at læse bøger, der foregår steder, jeg kender til. Når så bogen foregår i Københavner-bydelen Frederikstad, så er jeg på hjemmebane - hvilket også gælder bogens forfatter Anne Mette Hancock og hovedpersonen, journalisten Heloise Kaldan.
 
Jeg fik fat i lydbogen, da jeg skulle i en skanner, hvor det var tilladt at have musik i ørene. Ventetid + skannertid = masser af tid til at lytte til en bog. Jeg har brugt meget tid i skannere, så det rører mig ikke. Personalet på hospitalet fik dog en ret bekymret mine, da jeg blev kørt ud af skanneren, for de ikke helt kunne tolke mit ansigtsudtryk.
 
Anne Mette Hancock har nemlig gjort det igen - skrevet en bog, hvor man bliver hevet ind i handlingen ... og hertil kommer der en beskrivelse af et sted, man kender usædvanlig godt (som i ser næsten dagligt) - men, man må ligge helt stille for, at man ikke skulle starte forfra på skanningen. Da personalet så, at ansigtsudtrykket blev efterfulgt af, at jeg storgrinte, blev de lidt mere rolige... og stadig lidt forvirrede for, det var svært at forklare grunden til ansigtsudtrykket.
 
Jeg har fået smilet frem hos andre, ved at vise dem 1½ side i bogen, der ikke er for afslørende med hensyn til handlingen, men beskriver stedet, som er meget tæt på mit hjem.... naboer, der normalt ikke er til krimier, er blevet nysgerrige efter at læse historien.
 

Heloise får til opgave at skrive om en lokal drengs (Lukas)forsvinden - han er sidst set på sin skole og, det eneste spor, der bliver fundet, er hans telefon. Det bliver lidt skræmmende, da flere jævn-aldrene børn begynder, at nævne Æblemanden.
 
Heloise og politimanden Erik Schäfer mødes igen og er begge i vildrede over de billeder, der er på Lukas mobiltelefon: fotografier er ting/motiver, der ligner et ansigt. Pareidolia - evnen til at se ansigler i ting. Hvad kan ha' sporet Lukas ind på det? Og har det noget at gøre med hans forsvinden?
 
Jeg har hørt, at forfatteren har fået idéen til bogen, da hun fulgte hendes egne børn i skole - det må være det mest skræmmende, hvis ens barn blev væk, hvilket hun har grebet og skrevet endnu en tidsrøver om. Ja, tidsrøver for man kan lige så godt opgive andre planer indtil bogen er læst til ende - medmindre man skal hente sine børn fra skole.

 
 "Anne, når du får din bil, så kan du høre lydbøger mens du kører". Nej, en bog som Mercedes-snittet er vist bevis på, at jeg skal koncentrere mig om omgivelserne og ikke blive distraheret af en spændende bog ;o) Samtidig er jeg begyndt at spekulere på, om det at se ting, dyr, etc. i skyer mon har et navn?
 
Mercedes-snittet lyser med ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (5 af 5 - følger GoodReads rating)
 
 
Original titel: Mercedes-snittet
Forfatter: Anne Mette Hancock
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sprog: dansk
Udgivet: 1 juni 2018
 
 
Min anmeldelse af Ligblomsten her
 
Fotos i denne anmeldelse er egne fotos - anmeldelsen er mine egne ord. Jeg har selv indkøbt bogen i følgende formater: hardback, e-bog og lyd-bog.

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Blindtunnel

Når tiden går i stå