Jeg finder dig altid


Original titel: Jeg finder dig altid
Forfatter: Elsebeth Egholm
Forlag: Politikens Forlag
Sprog: dansk
Udgivet: 28. juli 2017

Jeg lærte et nyt ord i går: prosopagnosi - en sjælden diagnose, der beskriver ansigts blindhed. Det vil sige manglende evne til eventuelt  at genkende en gerningsmand? Allerede det er en interessant tvist i en krimi.
 
Rina er for mig en atypisk hovedperson i en krimi, da jeg slet ikke ser hende som én, der interesserer sig for forbrydelser á la Miss Marple eller andre litterære hovedpersoner. Hun er landet midt i en situation, hvor hun simpelthen bare vil finde ud af, hvorfor hun er indblandet uden for mange teoretiske tankespil, men velvidende, at hendes fortid måske har en stor rolle. At hun så oveni købet er praktiserende læge, ivrig klatrer, lider af prosopagnosi og har en hemmelig identitet som street artisten Private Eye - så er der lagt op til en god gåde allerede der.
 
En anden person i bogen er Stanek, som er fra politiet og hurtigt kommer på sporet af Rinas hemmelige identitet uden dog at afsløre hans opdagelse - der opstår meget tidligt et bånd mellem Rina og Stanek efter at de redder en lille dreng. Jeg synes det er forfriskende, at Elsebeth lader hendes personer gøre det, som de er gode til og faktisk også tør bede andre om hjælp, selv om det måske ikke er helt efter bogen.
 
Bogen holder, da man tror, at nu er man på sporet og vupti, pludselig er en anden teori på banen, så man er bare nødt til at læse videre. Selv om man på en eller anden måde ikke fra starten ikke er helt tryg ved hovedpersonerne, fordi man aner en mørk fortid, så lader man alligevel tvivlen komme dem lidt til gode, da de rummer en god portion menneskelighed. Trods deres skævheder har vi lysten til at lære dem bedre at kende 
 
Er lidt vild med de gætterier, der er i bogen om, hvem mon Private Eye er. Jeg kan genkende den slags gæt, da jeg selv i nogle år havde en forestilling om, hvem der stod bag navnet Zusa, hvis værker findes mange steder her i København. Det var en kæmpe overraskelse, da jeg fandt ud af, hvem Zusa egentlig er og, at jeg faktisk havde talt med ham ved et par arrangementer
 
Jeg finder dig altid får ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (5 af 5 - følger GoodReads rating)
 
Eksterne links
 
Elsebeth Egholm fortæller om Rina
 
Historien om Zusa

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Blindtunnel