Penguin Bloom


Nogle gange skal man have en påmindelse, at inspiration/hjælp til at komme igennem svære situationer i livet kan komme fra den mest uventede kant.
 
Det der fangede mig var, at vi hører historien om familien Bloom og deres fugl gennem de pårørende og ikke Sam Bloom selv. Sam Bloom kommer til skade under en ferie og bliver delvist lammet. Med et slag er familien (Cameron, Sam og deres tre drenge) udsat for en voldsom situation, der både skal bearbejdes men også håndteres. Ved et tilfælde knytter familien sig til en syg fugl, som også har brug for hjælp. De to situationer bindes sammen i et stærkt bånd, der forstærker begge situationers vej mod lysere tider.
 
Teksten er ikke voldsom, da den er rigt illustreret med flotte fotos, som familien har delt med os. Vi får ganske vist senere hendes ord på, hvordan det hele påvirkede hende. Det er  svært at sætte sig i den sygdomsramtes sko medmindre, at man selv har været en svær situation igennem og, det beskriver hun simpelthen på den fornemmeste måde. Hun har sat ord på det, som kan være svært at forklare til velmenede pårørende og venner, hvis man pludselig bliver syg/handikappet. Jeg havde tårer i øjnene, da jeg læste første del af bogen, men stortudede (på den positive måde), da jeg læste hendes ord.
 
Det er så fantastisk vigtigt, at der deles historier om, hvordan nogle er kommet igennem en svær tid og har genfundet et fodfæste, selv om dette ikke er der, hvor man havde udgangspunktet. Ikke to med samme diagnose har ens forløb, men kan man vinde/finde bare lidt inspiration for at være åben mod nye veje, så har man taget et stort skridt i den rigtige retning - og samtidig finder vi jo ofte heller ikke inspirationen det samme sted. Det er som to læsere, der læser samme bog - der vil altid være nogle nuancer i deres læsning
 
Jeg var kort før jul på et todages kursus, hvor vi blandt andet kom ind på nogle svære emner. En havde lige været en tid igennem med en alvorligt syg mand og, det var tydeligt, at hun stadig var meget berørt og havde let til tårer. Jeg tog bogen med på andendagen, og foreslog, at hun bladrede i den, da hendes beretning dagen før havde signaleret, at hun kunne bruge en bog som den her til at koble af med.
 
Medkursisten bladrede lidt i bogen, fik smilet frem og fandt mobiltelefonen, så hun kunne tage et billede af bogens forside. Hun kiggede smilende til mig, da hun gav mig bogen retur: ord var simpelthen overflødige. Smilet sagde det hele. Et smil som det fik andre medkursister til uden ord at bladre i bogen og, de fandt også mobilerne frem for at tage et billede af forsiden.
 
 
Bogen om Penguin Bloom har vundet mit hjerte og får  ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (5 af 5 - følger GoodReads rating)


(Original) Titel: Penguin Bloom
Forfatter: Cameron Bloom & Bradley Trevor Grieve
Forlag: Politikens Forlag
Sprog: dansk (oversat fra engelsk)
Udgivet: 5. oktober 2017

Politikens forlag fik et videojulekort fra Familien Bloom, som de har delt på Facebook.


Et lille udvalg af bøger, som jeg henter inspiration fra, til at blive mindet om, at livet med sygdom (i mit tilfælde kronisk) ikke altid er det halvtomme, men mere det halvfyldte glas. Det ene projekt har jeg endda været deltager på og, det har helt sikkert været en af mine "fugle".

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Blindtunnel