Grønne Hverdagstips

Jeg har fået en ting i dag, som jeg har glædet mig til. Ja, det er en skraldespand eller rettere en beholder til bioaffald. Og hvad har det så lige at gøre på en bogblog?
 

Jeg er født på Stenbroen (Nørrebro), men er vokset op på landet, så blev ret glad, da jeg faldt over en lille bog med 26 tips/råd til en grønnere hverdag.
 
Original titel: Grønne hverdagstips
Forfatter: Signe Wenneberg
Forlag: Rosinante
Sprog: dansk
Udgivet: 20. oktober 2016


Jeg er vokset op med en kompostbunke, hvormed man ikke bare smed affald ud. Ja faktisk gjorde mine forældre meget ud af at genbruge ting - og dengang i 80'erne var der ikke ret mange muligheder for at sortere sit affald, hvilket gik os lidt på.
 
I dag er tiden en anden - jeg er blevet Københavner igen og er glad for, at vi kan kildesortere. Ved min bygning kan vi sortere i batterier, brugt el, farligt affald, haveaffald (fra gården), husholdnings affald, jern/aluminium, pap, papir og plast - tæt ved en glascontainer og ca. 400m væk en tøj-genbrugs container. Hvis vi kan rende i diverse (special) butikker for at gøre vores indkøb, så kan vi også bruge benene lidt for at komme af med tingene igen på en ordentlig måde. Besværligt? Øh... jeg er gangbesværet og kan stadig gøre det, så der er ikke så mange undskyldninger.
 
Madspild har jeg altid gjort meget for at undgå, hvilket kan være en udfordring, når man er single og ikke har ret meget fryseplads til rådighed. Men kan ikke undgå den daglige mængde af brugte tebreve, avocado og citrusskaller osv. så havde set frem til den ekstra lille sorterings beholder, som jeg synes, der er gjort en del ud af.
 
De værdier, som jeg er vokset op med, er nedfældet i Signe Wennebergs lille bog, som indeholder nogle enkle men ret effektfulde råd, hvis man kunne få flere til at have dem som en del af hverdags rutinerne. Vidste jeg ikke bedre, så kunne hun have lyttet med ved min families middagsbord. Det er for mig en sød lille gaveidé til unge mennesker, når de flyver fra reden og, den fylder ikke meget.
 
Grønne hverdagstips får ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (5 af 5 - følger GoodReads rating) 



Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Blindtunnel

Når tiden går i stå