Hjemmet


Titel: Hjemmet
Original titel: Hemmet
Forfatter: Mats Strandberg
Forlag: Modtryk
Sprog: dansk (oversat fra svensk)
Udgivet: 26. oktober 2017
 
Visse ting bliver aldrig det samme igen, når man har læst en bog. Måske er min fantasi denne gang blevet tændt ekstra meget, at jeg bor lige ved siden af et plejehjem?
 
Joels mor Monika kan ikke forstå, at der mangler møbler i hendes hus. Hun har demens og har allerede glemt, at de er sendt til forvejen til plejehjemmet Fyrreskyggen, som hun skal flytte til. Joel har svært ved, at hun skal på plejehjem, men hun er blevet for stor en opgave for ham, da der ikke er meget hjælp at hente fra hans bror Björn.
 
Det virker som om hun falder hurtigt til blandt de andre beboere, men Joel og hans ekskæreste Nina, der er ansat på plejehjemmet, fornemmer alligevel, at noget ikke er helt, som det burde være: Monika ved pludselig ting, som hun umuligt kan kende til overhovedet. Flere af beboerne ser personer, der slet ikke burde være til stede. Personligheder skifter til modsætninger, der er dybt ubehagelige. Hvad er det lige, at der sker? At beboerne er diagnosticeret med demens hjælper ikke på deres troværdighed. Så bør vi stole på deres udsagn?
 
Må indrømme, at jeg kendte ikke til Mats Strandberg, da Modtryk gav mig muligheden for at læse bogen, så jeg benyttede mig af google. Blev lidt forbeholden, da jeg så, at han bliver sammenlignet med Stephen King og Dean Koontz, som jeg har en hel del bøger af i min bogreol, men lod alligevel nysgerrigheden overtale mig til at læse bogen. Efter at have læst bogen, er jeg overbevist, og har "name dropped" ham overfor andre, jeg kender, der kan li' de to amerikanske forfattere. En velskrevet nordisk gyser, der foregår i naturtro omgivelser, så man ikke ser hændelserne komme, før de stirrer én lige i ansigtet.
 


Hjemmet får ⭐️⭐️⭐️⭐️ (5 af 5 - følger GoodReads rating)

Jeg har modtaget et anmeldereksemplar fra forlaget MODTRYK. Anmeldelsen er mine egne ord/
mening om bogen


 

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Blindtunnel