Never Judge A Book By Its Movie



Ordene stammer fra en pin, som jeg købte hos Boghallen for et par år siden. Frygtelig mange sammenligner bøger og deres filmatiseringer, hvilket jo ikke er helt fair. To personer læser jo ikke den samme bog ens, så jeg har valgt følgende "mantra", når jeg går ind og ser en film som Snemanden:
 
FILMEN ER INSPIRERET AF BOGEN

Dermed har jeg undgået en del skuffelser. Men omvendt bliver jeg også frygtelig irriteret, hvis jeg bliver mødt af følgende udtalelser: "Hvorfor går du ind og ser filmen, den har fået elendige anmeldelser?" eller "Den bliver aldrig lige så god som bogen". Især når udtalelserne kommer fra én, der aldrig har læst bogen og ej heller selv set filmen.
 
Jeg har set filmen Snemanden, og synes faktisk den er ok underholdning. Synes dog, at der mangler lidt mere om Harry, da vi må nøjes med at vide, at han er fordrukken, men ikke, hvad der ligger bag. Vi ved meget om morderens og ofrenes baggrund, men balancen til Harrys baggrund halter som sagt. Filmen passer til min dystre fortolkning af bogen. Snemænd bliver aldrig helt de samme igen - men omvendt har de ikke været det, siden at jeg læste bogen for første gang for snart 10 år siden.
 
Det var først bagefter, at jeg læste anmeldelserne, fra en dybt useriøs anmeldelse på DR.DK i et sprog, som jeg ikke synes er deres hjemmeside værdig, men derimod mere hører hjemme på en personlig blog - til anmeldelsen i Politiken, der giver filmen 4 hjerter
 
Jeg blev lidt glad, da jeg læste følgende:

"Men den risiko er forfatteren indforstået med. Jo Nesbø ser ikke filmen som en udgave af bogen, men som en helt ny fortolkning af materialet"








Filmtrailer

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween