Pigen under jorden / The Crossing Places


En anmeldelse, der har ligget siden slutningen af januar, men har ikke fundet vejen til min blog før nu. Jeg mødte forfatteren til et arrangement i januar og igen til Krimimessen i Horsens, hvilket mindede mig om, at jeg ikke havde fået skrevet om bogen her.
 
 
Arkæologen, Dr. Ruth Galloway, bliver bedt om at hjælpe politiet, da skellettet af en ung pige bliver fundet. Vicekriminalkommisær Harry Nelson tror, at det kan være liget af Lucy Downey, der forsvandt 10 år tidligere og gode råd er dyre, da en en pige forsvinder. Det viser sig at være et 2000 år gammelt lig.
 
Siden den første pige forsvandt, har Harry modtaget anonyme breve med kryptiske beskeder of referencer til mytologi og arkæologi, hvilket ikke har ført ham på rette vej. Han lader Ruth kigge på brevene i håbet om, at hun som fagperson kan finde spor.

Forfatteren Elly Griffiths benytter sig af, at området i det nordlige England er marskområde, der hverken er vand, ej heller land og, derfor har en slags hellig/mytisk status. Området har været præget historisk af mange forskellige folkegrupper, hvormed undergrunden kan rumme spor fra bl.a. keltere, vikinger, romere, som alle har haft deres ritualer/skikke. Det er forfriskende, hvordan man kan mikse historie i et område med nutidige hændelser.




Pigen under jorden ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (5 af 5 - følger GoodReads rating)



Titel: Pigen under jorden
Original titel: The Crossing Places
Forfatter: Elly Griffiths
Forlag: Quercus
Dansk forlag: Gads Forlag
Sprog: dansk (oversat fra engelsk)
Udgivet - UK:  5. januar 2010
Udgivet - DK: 19. januar 2018


Forfatteren Elly Griffiths til SAXO.COM arrangement 16. januar 2018 (eget foto)
 
Jeg har modtaget et gratis eksemplar af den danske oversættelse til et bogevent - jeg havde i forvejen købt bogen på engelsk. Anmeldelsen er mine egne ord/mening om bogen.
 
Læseprøve her
Video fra saxo.com's arrangement her
 
Den anden bog i serien, The Janus Stone, bliver udgivet på dansk (titel: Løgnens hus) allerede til sommer. Jeg har den dog allerede liggende i TBR stakken på engelsk
 

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween