Kvinden før


Titel: Kvinden før
Original titel: The Girl Before
Forfatter: J.P. Delaney
Forlag: Lindhart og Ringhof
Sprog: dansk
Originalt sprog: engelsk
Udgivet: 15. maj 2017 (24. januar 2917)

Jane har brug for en ny start og falder for en lejelejlighed, der virker for god til at være sand. One Folgate Street, London, England. For at kunne komme i betragtning lejligheden, så er der en masse spørgsmål, der skal besvares, men det virker til at være umagen værd for at få en lejlighed, der virker sikker, også selv om der er en stribe husregler, der skal overholdes. En lang liste af regler faktisk.

Lidt efter lidt lærer Jane om en tidligere beboer i lejligheden, Emma, der døde under tragiske omstændigheder. Langsomt er Jane kommet ind i noget, der minder en forestilling, der synes at være styret af en dukkefører, arkitekten bag lejligheden - en masse ligheder til tidligere hændelser får det til at minde om en forestilling der gentager sig. Jane kan ikke ryste det af sig og sætter sig for at finde ud af, hvad den skræmmende historie er.


Bogen fanger, da man lige må finde ud af, hvordan det hele hænger sammen - ved at gå frem of tilbage mellem Janes og Emmas oplevelser, bliver man revet ind i en skæbnesvanger historie, der ser ud til at være ved at gentage sig selv.

Da jeg læste bogen, så kunne jeg ikke lade være med at tænke på de personligheds-/typetests, som jeg har været igennem de sidste 22 år i forbindelse med jobs - da jeg læste om MBTI præferencer, så var jeg på forhånd klar over, at jeg er ENTP, endda inden, at jeg havde taget testen. Jeg fik at vide, at man ikke kunne gætte på forhånd, hvilken type man er, men mine test resultater beviste, at jeg kunne. En anden type test gjorde job-interviewere lettere rådvilde, da det viste jeg, at jeg tilhørte de 5% ,  hvor testen viste et helt forkert billede. Jeg fik virkelig associationer til de tests efterhånden, som jeg læste udlejerens spørgsmål til pigerne.

Samtidig faldt mine tanker over på bogen Stuffocation af James Wallman - hvordan man bør rydde ud og ikke lade ligegyldige/overflødige ting styre ens liv og i stedet fokusere på oplevelser og lignende. Lejligheden, der ifølge husreglerne ikke må huse nips, rod og lignende følger godt op på det budsab, men virker en tand for sterilt efter min smag. Det område, hvor lejligheden ligger i bogen, er for mig et velkendt område af London, hvor jeg har trasket rundt temmelig mange gange - det gør nok, at jeg levede mig mere ind i området.

Jeg startede ud med at give bogen tre stjerner, men efter at have sovet på det, blev antallet hævet til fire stjerner - historien holder, men den sterile lejlighed og alle spørgsmålene ødelægger det lidt for mig.

Kvinden før får ⭐️⭐️⭐️⭐️ (4 af 5 - følger GoodReads rating)



Eksterne links:
One Folgate Street

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Blindtunnel

Når tiden går i stå