Bogvenner - Røde Kors

Et lille udvalg af det bøger, som jeg har læst som Bogven
 
Røde Kors Hovedstaden og Københavns Biblioteker er gået sammen om et ganske særligt besøgsven program. Personer, der ikke selv er i stand til at besøge deres lokale biblioteker kan få tildelt en bog ven, der som udgangspunkt henter og bringer biblioteksbøger hver 14. dag og taler over en kop kaffe/te. Nogle har svært ved at læse, så de får læst højt af deres bogven. De bogvenner, som vi henter bøger for har automatisk en udvidet lånetid og er dermed ikke bundet af de 28 dage, som vi andre kan låne bøgerne i - der er ganske enkelt taget højde for, at  de ikke altid har kræfter eller tid nok til at nå, at læse en bog færdig.
 
Jeg havde en anden aktivitet i tankerne, da jeg var tilmeldt Røde Kors introduktionsmøde, men lige så snart, jeg hørte om bogvenner, så vidste jeg, at det skulle være mit bidrag.

Min bogven er en dame midt i 80'erne, der ikke bryder sig om krimier - hendes foretrukne er nordisk litteratur. Et stykke udenfor min comfort zone, men har alligevel kastet mig ud i det - de valgte bøger skiftes vi lidt til at vælge. Jeg har listet et par enkelte amerikanske bøger ind i vores læsning, Pulitzer vinderen Alt det Lys vi ikke ser var et hit. Nogle bøger er vi enige om at elske, andre får i fællesskab tommelfingere vendt nedad, og så er der dem, hvor den 40+ års aldersforskel gør os lidt uenige om bogens kvalitet.

Denne måneds læsning
Vi har mødtes de sidste 3½ år - afbrudt af ferier og sygdom - og vi har altid aftalt at læse en fælles bog inden næste møde. Vi mødes dog kun en gang om måneden, hvorfor hun også får bragt andet læsestof, som jeg ikke når at læse. Det har været ret interessant at læse nogle andre bøger og diskutere dem set fra to forskellige generationers øjne - nogle af de prisvindende bøger har vi haft svært ved at se det unikke i og, vi undrer os over de rosende anmeldelser.
 
Men det understreger, at to læsere ikke får det samme ud af en bog - jeg har nu fundet et par enkelte nordiske forfattere, som har fanget mig - andre vil jeg helst ikke bruge tid på i fremtiden. Der bliver desuden holdt nogle stormøder af og til, hvor vi mødes til et eller andet emne - og det er ret interessant, hvor forskelligt der læses.

Hvis du har lyst til at gøre en forskel for en anden person som bogven, så følg linket nederst i denne post.
 
Vores fælles læseliste har indtil videre omfattet følgende bøger:

Jens Andersen: Denne dag et liv
Fredrick Backman: En mand der hedder Ove
Kristin Marja Baldursdottir: Kantate
Anthony Doerr: Alt det lys vi ikke ser
Marianne Gade: Et sted som ingen ser
Einar Már Gudmundsson: Hundedage
Jan Guillou: Blå Stjerne
Jan Guillou: Ikke at ville se
Jan Guillou: Mellem rødt og sort
Jan Guillou: Ægte amerikanske cowboybukser
Hallgrimur Helgason: Kvinden ved 1000 grader
Åsa Hellberg: Verden er lille
Peter Høeg: Effekten af Susan
Karin Brunk Holmqvist: Sirile gentlemen søges
Hanne Vibeke Holst: Undskyldningen
Emma Hooper: Etta og Otto og Russel og James
Erling Jepsen: Den sønderjyske farm
Ida Jessen: Doktor Bagges Anagrammer
Ida Jessen: En ny tid
Jesper Langberg: Ikke et sekund spildt
Astrid Lindgren: Krigsdagbøger 1939-1945
Toni Morrison: Solomons sang
Henning Mortensen: Kvinden i korshæren
Kirsten Myers: Sommerbørn
Lars Mytting: Svøm med dem som drukner
Sidsel Falsig Pedersen: Hestens fødselsdag
Anne-Cathrine Riebnitzsky: Forbandede yngel
Dag Solstad: Generthed og værdighed
Kirtsten Thorup: Erindring om kærligheden
Erik Valeur: Det syvende barn
Jane Aamund: Naboens søn


Røde Kors side om Bogvenner her.

Comments

Popular posts from this blog

Hjerteknuser

Når tiden går i stå

Ulveungen Urds uhyggelige halloween